Als kind mocht hij mee naar het werk van zijn vader, die chef-kok was bij een verzorgingstehuis. Nu is het zijn missie om kinderen en jongeren op te leiden tot echte foodprofessionals. Mark Dees, directeur van het Groenhorst in Ede vertelt graag over het belang van goed voedselonderwijs.

“Iedereen maakt zich druk over die verplichte rekentoets in het middelbaar onderwijs”, zegt Mark Dees. “Maar het grootste probleem in Nederland is die ongezonde leefstijl. Het is zo jammer dat de minister alle energie stopt in dat rekenen, terwijl er zoveel zieke en te dikke mensen zijn. Het gaat hier wel om onze gezondheid. Van mij mag Den Haag daar veel actiever in zijn.”

Uit de eigen moestuin

Zelf kookt hij nooit uit pakjes en haalt hij zijn groenten onder andere uit de moestuin. “Er zit zoveel verborgen suiker in al die kant en klaar producten. Mijn hobby is koken en ik doe dat graag samen met mijn kinderen. Ik wil ze leren hoe belangrijk goed eten is. Je stopt het in je mond, daar kun je niet mee rommelen.”

Miniatuur van Food Valley

Op het Groenhorst leren kinderen waar hun eten vandaan komt. Vol trots laat Mark Dees het schoolterrein zien. In een stal scharrelen verschillende soorten kippen rond. Samen met een kalf, geiten en konijnen bevolken ze het terrein. “De school is een miniatuur van de Food Valley: alles wat we doen is heel erg op de regio gericht. Onze leerlingen hebben hier alle ingrediënten om mee te oefenen. Onderwijs moet logisch zijn, je moet het kunnen zien. Daarom hebben we hier een mooie leeromgeving met alles wat je in de Food Valley vindt.”

Dure komkommers

“We hebben hier ook een moestuin, een kas en allerlei fruitbomen. We hadden dit jaar al veel appels en peren van eigen terrein. Die gaan dus onze leskeuken in. Nu zien de leerlingen ook waarom komkommers in de winter zo duur zijn want de kassen moeten gestookt en er is meer licht nodig. Ze verbazen zich er inmiddels over dat er in de winter verse appels in de supermarkt kunnen liggen.” In een overdekte werkruimte zijn leerlingen druk in de weer met het uitzetten van lijnen en paaltjes in de grond. Een enthousiaste leerling veegt iets te snel het pad al weer schoon. “Maar ze heeft gelijk: de school moet schoon zijn want je werkt hier met eten.”

Samen met bedrijven

Ede is binnen het voedselonderwijs een begrip. “In Ede zat vroeger de landbouwwinterschool. In de winter hadden boeren minder werk. Dan leerden ze hier alles over de nieuwste landbouwtechnieken. Ede heeft altijd veel aan voedselonderwijs gedaan. Zo was hier de school voor levensmiddelentechnologie. Er zijn nog veel alumni uit Ede die ons nog steeds met raad en daad bijstaan. Daarnaast werken we samen met voedselfabrikanten zoals Bieze en de Heidebrouwerij. Ik vind het super dat onze kinderen daar stage mogen lopen en rond kunnen kijken. Op onze open dagen staan zij ook op onze school.

Silicon Valley

Voeding heeft echt de toekomst. De leerlingen die hier vandaan komen kunnen goede banen vinden. Dit wordt de Silicon Valley voor food. Agrifood is zo belangrijk: hier leiden we professionals op die alle mensen kunnen voeden. Nederland heeft de kennis in huis om de wereld te voeden en daar is heel veel werk in te vinden, op alle niveaus.”